Een gesprek met TOP trainee Mitch de Palm

Hij voelt zich als een vis in het water. Na 11 jaar keerde de geboren Bonairiaan Mitchell de Palm terug naar Bonaire. Als TOP trainee ging hij in februari 2022 aan de slag als Sportbeleidsadviseur bij het Openbaar Lichaam Bonaire. Hoe kijkt hij terug op de eerste 10 maanden? “Ik had mij geen beter scenario kunnen wensen.”

Eindelijk thuis
Dat zegt een glimlachende Mitchell (29 jaar), roepnaam Mitch, vanaf de andere kant van de zoom-verbinding. “Ik ben eindelijk thuis, heb mijn vrienden om mij heen én ik heb werk dat ik oprecht leuk vind.” Dat werk speelt zich af bij de overheid van Bonaire, het Openbaar Lichaam. Juist de combinatie van beleid en uitvoering, dat spreekt Mitch zo aan.

“Geen wedstrijden tussen 12 en 16 uur, dat werkt hier niet”

Korte lijnen
De lijnen zijn kort en dat is bevredigend, legt Mitch uit. “Als wij een voetbaltoernooi willen organiseren, dan is dat vrij snel geregeld. Je ziet dus gelijk waar je het voor doet.” Natuurlijk moet hij ook wennen want datzelfde voetbaltoernooi moet je aanpassen aan Bonaire. “Dus niet wedstrijden programmeren tussen 12 en 16 uur, want dan is het te heet en is iedereen warm aan het eten. Dat kan in Nederland, maar werkt hier niet.”

“Wij willen graag dat iedereen voldoende kan bewegen, van jong tot oud”

Local seasoning
De ‘local seasoning’ noemt Mitch dat en hij ziet het als zijn taak om zich steeds te verplaatsen in de lokale Bonairiaan. “Het is onze missie dat iedereen, van jong tot oud, voldoende kan bewegen, zonder obstakels.” Dat betekent maatwerk leveren en samenwerken met veel verschillende organisaties.

Overgewicht
Hoe gaat het bijvoorbeeld met de bestrijding van overgewicht (obesitas), een van de thema’s waar hij mee te maken heeft als Sportbeleidsadviseur? “We streven naar een meer wetenschappelijke aanpak met meetbare resultaten. Praktisch gezien werken we met buurtcoaches die echt liefde hebben voor de wijk en iedereen bij naam kennen.” Mitch wijst ook op de relatie tussen bewegen en eenzaamheid en mentaal welzijn, zeker bij oudere mensen.

“Tijdens de TOP trainingen leer je heel veel”

Foto: TOP Bonaire

TOP trainingen
Over de trainingen vanuit het TOP Traineeship is Mitch ronduit enthousiast. Vooral van de drie trainingen Coaching, Intervisie en Projectmanagement heeft hij veel geleerd. “Bij Projectmanagement behandel je complexe projecten en krijg je goed inzicht in planning, financiën en inhoudelijke samenstelling.”

“Bonaire heeft meer jonge mensen met een frisse blik nodig”

Wensen voor 2023
Tot slot, heeft hij nog wensen voor het nieuwe jaar? Mitch wijst op de uitdagingen op het eiland, zoals armoede onder een groot deel van de bevolking. “We hebben meer jonge mensen met een frisse blik nodig. Met altijd de lokale Bonairiaan in ons achterhoofd die meegenomen moet worden in beslissingen.” De komende weken neemt hij tijd om bij te komen. En na 11 jaar weer te genieten van Kerst thuis in Bonaire.

Afgelopen maart maakten we deze filmclip van Mitch toen hij even op bezoek was in Nederland.

Mitch volgen op socials?

Meer weten over het TOP Traineeship Bonaire?

TOP Trainees 2022.