Dit is een blog van Quiriéne Faverus over haar stage bij Unicef Nederland!

Ik ben Quiriéne Faverus, een enthousiaste derdejaars sociologiestudent aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Momenteel loop ik stage bij het Cariben team van UNICEF Nederland. Ik heb voor deze stage gekozen, omdat ik het verschil wil maken voor kinderen. Daarnaast heb ik zelf een Caribische achtergrond vanuit Suriname en Curaçao en voelde mij daardoor sterk aangetrokken tot de stageplaats in dit team.

Over Unicef
UNICEF Nederland zet zich in voor de rechten van kinderen over de hele wereld, maar op de Caribische eilanden heeft de organisatie een bijzondere missie. Kinderen op Saba, Sint Eustatius en Bonaire verdienen dezelfde kansen als hun leeftijdsgenoten in Europa. Op dat gebied is er nog veel ruimte voor verbetering, en dat is precies waar UNICEF zich hard voor maakt. Samen met lokale organisaties, de Openbare Lichamen in Caribisch Nederland en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) streven we ernaar dat alle kinderen op de eilanden opgroeien in een veilige en stimulerende omgeving.

Campagne
Als medewerker van het UNICEF-team werk ik aan concrete initiatieven die een verschil maken. Zoals de campagne ‘Raising our Future’ op de eilanden, die mensen stimuleert om het gesprek aan te gaan over opvoeden en alle verantwoordelijkheden, uitdagingen en ook het plezier dat daarmee gepaard gaat. De campagne is bedoeld om mensen te inspireren tot positieve veranderingen in de opvoeding van kinderen, gesprekken op gang te brengen en een gevoel van gemeenschap tussen ouders en verzorgers te bevorderen.

Werkzaamheden
Mijn taken variëren van het organiseren van gesprekken met lokale organisaties tot het opzetten van mijn eigen project rondom World Children’s Day op 20 november: een dag waar de rechten van het kind centraal staan. In samenwerking met een lokale organisatie werken we aan het ondersteunen van jongerenparticipatie op de eilanden zodat de stem van kinderen beter gehoord kan worden. Ook schrijf ik brieven aan Tweede Kamerleden, waarin wij bijvoorbeeld tijdens Prinsjesdag adviseren over de geldzaken voor Caribisch Nederland.

Inspiratie
Daarnaast speel ik een rol in de communicatie en sociale media-uitingen van UNICEF Dutch Caribbean. Ik vertaal teksten naar het Papiaments en werk aan contentplannen die we met trots uitvoeren. Mijn werk voelt niet alleen waardevol, maar is ook ontzettend inspirerend.

Stageplek voor jou
Ben jij geïnspireerd om een verschil te maken voor de kinderen op de Caribische eilanden? Tot 26 november 2023 kun je solliciteren naar een stageplek bij ons in Den Haag. Samen kunnen we bouwen aan een toekomst waarin alle kinderen gelijke kansen krijgen en zich kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving.

Solliciteer via deze link: https://www.unicef.nl/over-unicef/vacatures