Hij heeft een ‘chaotische week’ achter de rug, de 20 jarige Curaçaose student Savino Every. Dat is niet zo gek als je ziet wat hij allemaal doet. Studeren aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), werken bij supermarkt Jumbo, vrijwilligerswerk doen voor het Ronald McDonald Huis en werkzaamheden verrichten bij Hvanti, de Caribische studentenvereniging van de HvA. Daarnaast heeft hij een sociaal leven met voornamelijk internationale studenten als vrienden.

Talen
Savino studeert wat zijn grote passie is: Aviation, in het Engels, for sure. “Ik spreek liever Engels dan Nederlands. Nederlands is voor mij de taal van school en zakelijke dingen. Zeker niet van mijn emoties.” Zijn Nederlands is trouwens opvallend goed. Een kwestie van veel oefenen en de bijbaan bij Jumbo heeft zeker geholpen. Met zijn ouders spreekt hij Papiaments. De meertaligheid van de Caribische student in optima forma.

Met vrienden in Amsterdam.

Zelfstandig
Hij kwam op zijn 17e naar Nederland, na het VWO op het Radulphus College te hebben afgerond. Als freemover, zonder mentor of begeleiding, zijn eigen kamer vanuit Curaçao geregeld: “Een diep dive op internet, gewoon heel goed zoeken, en een beetje geluk.” Een tante in Zoetermeer was zijn voogd dat eerste jaar. Hij woont in Amsterdam Zuidoost, en heeft het daar erg naar zijn zin. “Zoveel culturen, centraal, en goed bereikbaar.”

Aviation
Afgelopen maand heeft hij aan vijf groepen scholieren van de eilanden voorlichting gegeven. Ze waren in Nederland op studiereis, vanuit Aruba, Bonaire en Curaçao. Savino heeft ze verteld over Aviation, over de hogeschool, over Amsterdam; hij vindt het leuk om te doen. Over Aviation is hij uitgesproken: “Alles komt daar samen; de luchtvaart verbindt culturen en mogelijkheden. De studie is veel méér dan de techniek van een toestel. Ik verdiep mij nu in de business-kant en denk na over welke master ik wil gaan doen.”

Struggle
Amsterdam vindt hij een geweldige stad. De cafeetjes, de bibliotheek, de drukte en de diversiteit. Dat komt steeds terug in zijn verhaal; Savino houdt van mensen en verschillende culturen. Natuurlijk ziet hij de worsteling van Caribische studenten om zich heen; “The struggle om het eerste jaar door te komen. Bij Aviation zijn er 500 eerstejaars studenten, de helft valt af in het eerste jaar. Daar zijn ook Caribische studenten bij.”

Belonging
Wat is zijn manier om wél netjes die bachelor te halen? Savino wijst op de ‘sense of belonging’ dus het gevoel ergens thuis te zijn of erbij te horen. Een term waar hij zelf spontaan mee komt.  Voor hem is dat bijvoorbeeld spelletjes doen met vrienden “denk aan domino”, voor een ander muziek of typisch Caribisch eten. Dat moet je zien te vinden of creëren in Nederland, legt hij uit.

Een diepzinnige student dus die zijn weg vindt ver van huis. Bellen met zijn moeder doet hij elke dag vanwege de sterke band die hij met haar heeft. Deze zomer komen zijn ouders naar Nederland om zijn broertje te helpen installeren in Eindhoven. Die gaat Mechanical Engineering studeren. “We zijn allemaal van de cijfers!” lacht Savino.

Die Savino, die komt er wel.