De doetank ‘It’s in our Nature’ is een initiatief van WeConnect en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Een groep Caribische studenten en young professionals buigt zich van juni 2024 tot juni 2025 over natuurgerelateerde vraagstukken die spelen op de eilanden. De kick-off was op 21 juni bij het ministerie van LNV in Den Haag.

Tijdens de doetank komen vragen aan bod als: hoe kan de unieke Caribische natuur beter behouden blijven? Is er meer ruimte voor biodiversiteit? Wat kunnen bewoners zelf doen? Welke initiatieven zijn waardevol en hoe kunnen die breder gedeeld worden?

De doetank-leden komen een aantal keer per jaar samen op het ministerie. Ze werken ongeveer 12 uur per maand aan het formuleren van praktische adviezen.

De leden combineren hiervoor hun kennis van de eilanden én de expertise en ervaring die ze tijdens hun studie en/of werk in Nederland hebben opgedaan.

Het doel van de ‘It’s in our nature’-doetank is dat er meer aandacht komt voor natuur-inclusiviteit en natuurbehoud op eilanden en er slimme en praktische oplossingen bedacht worden.

Om zoveel mogelijk draagvlak te creëren worden verschillende stakeholders bij de adviezen betrokken. Dit zijn onder meer lokale bewoners, ondernemers en internationale investeerders (community-building).

Centraal tijdens de doetank staat het bedenken van ideeën die goed aansluiten op de actuele situatie op de eilanden. En het gaat om duurzame ontwikkeling van de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan het opvangen van water, cactusheggen en vergroening door het aanleggen van moestuinen.

De Caribische studenten en young professionals praten niet alleen mee over de toekomst van de eilanden. Ook leren ze meer over de bestuurlijke verhoudingen in het Koninkrijk en de gang van zaken op een ministerie.

Via onze socials kun je op de hoogte blijven de vorderingen van de doetank.