Pic: WeConnect

“Ik zou nu minder druk op mijzelf zetten”

Rishainy Bomberg kwam op haar 16e naar Nederland. Nu, vier jaar later, heeft ze haar bachelor Bestuurskunde & Overheidsmanagement aan de Haagse Hogeschool (HHS) afgerond. Na de zomer start zij met een pre-master Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Maar niet alles ging haar makkelijk af, dat wil ze duidelijk gezegd hebben.

Zelfstandig
Pas zestien jaar en dus minderjarig was Rishainy toen ze HAVO op het Curaçaose Radulphus afrondde. Ze kwam aan in Den Haag en moest zelf een kamer regelen. “Ik ben teleurgesteld geraakt in de opvangorganisaties want uiteindelijk was het niet goed geregeld.” Het maakte haar wel weerbaar en zelfstandig. Zij drukt het degenen die na haar komen op het hart: regel jouw zaken en zorg dat je online alles van tevoren goed uitzoekt.

Voorlichting
“We zijn dat niet gewend vanuit Curaçao omdat de opvoeding zo beschermd is. Op scholen moet méér gedaan worden aan voorlichting over studiekeuze maar ook over praktische zaken zoals hoe werkt het openbaar vervoer. Niet iedereen kan die studiereis naar Nederland betalen.” Bovendien, op haar school, de Haagse Hogeschool, studeren 25.000 studenten. Je bent op jezelf aangewezen en raakt letterlijk en figuurlijk de weg kwijt.

Druk
Wat zou ze nu anders doen? “Minder druk op mijzelf zetten. Het klinkt raar want mijn ouders hadden een ontspannen houding dus die druk kwam uit mezelf maar die was er dus wèl.” Thuis is nog steeds belangrijk voor haar. Elke dag even bellen, al is het 5 minuten, touch base. Ze maakte Nederlandse vrienden naast de Antilliaanse die een jaar na haar aankwamen in Nederland.

Taal
Hoe heeft ze zo goed Nederlands leren spreken? Een bescheiden glimlach. “Veel vlogs van Nederlandse influencers kijken en goed luisteren naar anderen. Ik heb nog steeds moeite met de taal als ik stukken voor mijn studie schrijf, maar het gaat vooruit.” Ze moedigt studenten sowieso aan om actief te zijn tijdens hun studietijd.

Unesco
Dat is ze zelf zéker, ondermeer als lid van de Unesco Jongerencommissie. Deze zomer gaat ze haar tweede bestuursjaar in. “Ik heb vooral mijn soft skills leren ontwikkelen; samenwerken, communiceren ook met jongeren van een andere cultuur.” Als concrete prestatie noemt ze het bedenken en maken van een videoclip over inclusief onderwijs op de de HHS.

Dit bestuursjaar wil ze meer voor de eilanden doen. “Denk aan de invloed van klimaatverandering op ons cultuurerfgoed. Wat gebeurt er op de langere termijn met onze mooie Curaçaose handelskade, nu Unesco Werelderfgoed, als de zeespiegel blijft stijgen? Of als een orkaan weer onze eilanden teistert?”
Rishainy Bomberg, klaar voor een volgende fase.

Lees hier het interview met haar over haar toetreding tot de Unesco Jongerencommissie in 2020.