WeConnect heeft een serie filmclips gemaakt over het thema Slavernij. Dat deden wij in opdracht van ‘Musea Bekennen Kleur’, een samenwerkingsverband van een aantal Nederlandse musea, waaronder het Rijksmuseum. We hebben vijf Curaçaose kinderen geïnterviewd over thema’s als identiteit en geschiedenis. Op Curaçao is samengewerkt met historica Jeanne Henriquez. De clips vormen onderdeel van een educatief lespakket bestemd voor leerlingen van groep 8 in Nederland.
Het lespakket wordt aangeboden op diverse Nederlandse scholen.

Diversiteit
Het doel van ‘Musea Bekennen Kleur’ is om inclusie en diversiteit duurzaam te verankeren binnen de museale sector. Een van de deelnemende musea in Musea Bekennen Kleur is het Rijksmuseum in Amsterdam. Dat museum organiseerde in 2021 de tentoonstelling Slavernij.

Educatief programma
Speciaal voor basisschoolleerlingen van groep 8 (de zesde klas) wordt een educatief programma ontwikkeld door Musea Bekennen Kleur. In ieder geval een lespakket voor kinderen in Nederland en eentje voor kinderen in Curaçao. Projectleider van Musea Bekennen Kleur, Aspha Bijnaar, vindt het vanzelfsprekend dat het Caribisch deel van het Koninkrijk betrokken wordt bij het project: “Met Musea Bekennen Kleur maken wij ons hard voor meer inclusie en diversiteit in de museale sector. Curaçao maakt onderdeel uit van het Caribisch deel van het Koninkrijk.”

Lespakket Curaçao
Het lespakket voor Curaçao is samengesteld door historica Jeanne Henriquez en collega Maria Cijntje-van Enckevort; tekst, foto’s en muziek wisselen elkaar af. Gevraagd naar het belang hiervan voor Curaçaose scholieren, citeert Jeanne Henriquez de Jamaicaanse burgerrechtenactivist Marcus Garvey: “A people without the knowledge of their past history and culture is like a tree without roots.

Filmclips
Onderdeel van het Nederlandse lespakket vormen dus de filmclips van WeConnect gemaakt heeft. De Curaçaose leerlingen vertellen over zichzelf; wie ze zijn, hoe ze zich voelen, waar ze trots op zijn en wat ze vinden dat Nederlandse kinderen zouden moeten leren over hun eiland. Ook praten ze over de Curaçaose vrijheidsstrijder Tula die in 1795 geleden een belangrijke opstand leidde vanuit Bandabou.

Dat is interessante informatie voor hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Want binnen het onderwijs is weinig aandacht is voor het Nederlandse slavernijverleden. De Caraïbische delen van het Koninkrijk nemen een te kleine rol in binnen het onderwijs. Curaçao is een goed begin om die banden te versterken, te beginnen in de groepen 8.

Jeanne Henriquez en de vijf jongeren

Foto: WeConnect