“Ik voel me soms een ambassadeur van de eilanden in Nederland”

Rishainy Bomberg

De 19 jarige Rishainy Bomberg is gekozen als lid van de Nederlandse Unesco Jongerencommissie. Ze was pas 16 jaar toen ze Curaçao verliet om in Nederland Bestuurskunde/overheidsmanagement te gaan studeren aan de Haagse Hogeschool. Met succes, komend jaar studeert ze af. Haar tip aan studenten die vanwege de crisis deze zomer twijfelen om naar Nederland te gaan:
“Neem de stap, doe het!”

Stage
Het is nog ochtend bij haar als we bellen. Ze heeft hele drukke maanden achter de rug als stagiaire bij de Directie Buitenlandse Betrekkingen van het Ministerie van Algemene Zaken op Curaçao. De crisis leidde eigenlijk tot goede dingen voor Rishainy; haar stage kreeg een boost en ze werd gevraagd langer te blijven. “We hebben onder meer een webinar georganiseerd voor lokale bedrijven en organisaties op het eiland over zakendoen op de Amerikaanse markt. De opkomst was groot, echt een succes!”

Unesco
Vanuit Curaçao solliciteerde ze via WeConnect voor de Jongerencommissie van Unesco. Ook dat werd een succes; met de Statiaanse Edrieënna Brandao als voorzitter is ze het tweede Caribische lid van de Nederlandse Commissie. Vooral het geven van gastlessen aan jongeren in Nederland vindt ze belangrijk: “Ik volgde een minor Koninkrijkszaken aan de Haagse Hogeschool en merkte ook bij mezelf dat onze kennis over het Koninkrijk zo beperkt is. Onze mooie handelskade is Werelderfgoed; ik wil dat jongeren zich daar meer mee identificeren.” De Jongerencommissie gaat vanaf september aan de slag.

Ambassadeur
Ze heeft zowel Antilliaanse en Europees Nederlandse vrienden en voelt zich soms een ambassadeur van de eilanden in Nederland. “Ik wil de eilanden promoten, beter op de kaart zetten.” Kritiek bijvoorbeeld over de complexe politieke relatie begrijpt ze wel. Lastig, betoogt Rishainy, om daar als Curaçaose burger op aan gesproken te worden. Wil ze soms zelf te zijner tijd de politiek in? Nee, is het lachende antwoord, dat zeker niet. Wel iets internationaals doen, in de diplomatie. Vanaf september begint ze aan haar tweede stage; bij de Dienst Analyse & Onderzoek van de Tweede Kamer gaat ze de Commissie Koninkrijkszaken ondersteunen.

Tips
Hoe doe je dat, op je 16e naar Nederland komen, een studie Bestuurskunde beginnen in een stad die je helemaal niet kent? “Het is moeilijk maar je moet gewoon doorzetten. En neem een break van één of twee dagen als je het even niet meer ziet zitten.” Ze belt elke dag met thuis vanuit Nederland; de stem van haar ouders of haar oma horen. “Vijf minuutjes is genoeg. Mijn vriendinnen vinden dit contact te intensief. Ik niet, het verschilt per persoon.” Na een half jaar Curaçao heeft ze wel zin om terug te gaan naar Den Haag. “Lekker naar mijn eigen plekje.”